Op De Diamant Het Rooster werken we volgens het principe van ervaringsgericht onderwijs (EGO). Daarbij staan het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen centraal. We geloven dat een kind van nature gemotiveerd is om te leren, en dat die motivatie tot bloei komt wanneer een kind zich goed voelt en actief betrokken is bij wat het leert.
De leerkracht speelt hierin een belangrijke rol. Door aandacht te besteden aan het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen, ontstaat er een positieve dynamiek in de groep en een sterke relatie tussen leerling en leerkracht. Dat zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin ieder kind tot ontwikkeling kan komen.
Binnen EGO werken we vanuit duidelijke kaders op het gebied van tijd, ruimte en criteria. Deze kaders geven kinderen structuur én vrijheid. Ze bieden houvast, maar laten ook ruimte voor eigen keuzes: Wat wil ik leren? Waar wil ik meer over weten? En hoe wil ik dat aanpakken? Zo stimuleren we eigenaarschap, nieuwsgierigheid en persoonlijke groei.
Op onze school krijgt ieder kind de kans om te ontdekken, te leren en te stralen — in een omgeving die uitnodigt tot ontmoeten, ontwikkelen en vertrouwen.
Welbevinden en betrokkenheid staan centraal
Een kind leert pas optimaal als het zich goed voelt en actief betrokken is bij het leerproces.
Werken vanuit de relatie
De band tussen leerkracht en leerling is essentieel. Een veilige, vertrouwde omgeving bevordert ontwikkeling.
Duidelijke kaders bieden houvast én ruimte
Binnen vooraf gestelde kaders op het vlak van tijd, ruimte en criteria krijgen kinderen de vrijheid om eigen keuzes te maken: Wat wil ik leren? Hoe wil ik dat aanpakken?
Eigenaarschap en leerlinginitiatief
Kinderen leren eigen onderzoeksvragen op te stellen, te onderzoeken, te beantwoorden en te presenteren.
Werkelijkheidsnabij onderwijs
De leerinhoud sluit aan bij de leefwereld van kinderen en is betekenisvol en herkenbaar.
Afwisselende werkvormen
Er wordt gewerkt met o.a. contractwerk, projectwerk, ateliers en vrije keuze, wat zorgt voor een gevarieerd dagritme.
Leren in verschillende ruimtes
Kinderen leren zowel in hun eigen klas als op leerpleinen, wat samenwerking en zelfstandigheid bevordert.
Krachtige leeromgeving
De inrichting van de school en het aanbod van materialen en activiteiten zijn erop gericht om nieuwsgierigheid en ontwikkeling te stimuleren.
Naast hun rol als groepsverantwoordelijke werken leerkrachten ook samen op het leerplein. Daar vormen zij met vakleerkrachten, leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten en studenten een miniteam. Binnen dit team benutten we ieders talent: zo doet iedereen waar hij of zij goed in is én energie van krijgt. Dat zorgt ervoor dat ook onze medewerkers stralen!
Een mooi bijkomend voordeel: er zijn meer volwassenen in de klas en op het leerplein, wat betekent dat kinderen meer persoonlijke begeleiding en ondersteuning krijgen.
Ieder kind heeft recht op goed en passend onderwijs. Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen continu en stemmen ons onderwijs daarop af.
De leerkracht observeert hoe het gaat in de groep, past het handelen aan op wat nodig is en signaleert tijdig wanneer extra ondersteuning gewenst is. Waar nodig wordt de kwaliteitscoördinator (intern begeleider) betrokken. Deze coacht leerkrachten in het bieden van passend onderwijs en denkt mee over vervolgstappen.
Wanneer lichte ondersteuning niet voldoende blijkt, kunnen we extra hulp inzetten. We beschikken over veel expertise binnen de school en schakelen indien nodig externe ondersteuning in.
Voor hoog- en meerbegaafde leerlingen bieden we verrijkende en verdiepende leerstof aan, afgestemd op hun onderwijsbehoeften. In zogeheten peergroups werken zij samen aan uitdagende projecten. In overleg met het kind wordt het reguliere werk aangepast, zodat er ruimte ontstaat voor deze verdieping.
De begeleiding ligt in handen van de eigen leerkracht én onze specialist hoogbegaafdheid. Wanneer een leerling méér nodig heeft dan wij op school kunnen bieden, kan hij of zij deelnemen aan de bovenschoolse plusgroep van PCBO Apeldoorn. Onze specialist hoogbegaafdheid is ook bij deze plusklas actief betrokken.
Meer informatie over het PCBO Plusprogramma is te vinden op onderstaande pagina.
Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die bij ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Zoveel mogelijk kinderen gaan dan ook naar een reguliere basisschool. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs. Alle scholen hebben zorgplicht. Meld je jouw kind aan op de Diamant het Rooster, dan kijken wij of je kind past op onze school, eventueel met extra ondersteuning vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper. Het kan ook zijn dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. In een persoonlijk gesprek bekijken we de mogelijkheden waarbij eventueel ook andere gegevens en informatie van vorige scholen of opvang van belang kunnen zijn.
In Apeldoorn werken schoolbesturen, basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat je kind nodig heeft, of wanneer we vragen hebben over de begeleiding van je kind, dan nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor je kind in kaart te brengen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind. Kijk voor meer informatie over het samenwerkingsverband op de website. Hier vind je ook diverse protocollen, zoals het protocol scheiding.
In het School Ondersteunings Plan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs, of speciaal onderwijs geplaatst worden.